צ'י גונג - שם כולל לכל פעילות העוסקת במרחב גוף-נפש תוך שימוש בנשימה.

בראש וראשונה מדובר בבריאות, חיוניות ואיכות חיים. מנקודת המבט של הרפואה הסינית המסורתית, ה"בעיה" שלנו, בני האדם, נעוצה באורח חיינו המתנהל במנותק מ"הדרך הטבעית" על פיה מתנהל שאר העולם סביב. למשל, אם עולם הטבע כולו מגיב באופן דומה לעיקרון של חילופי יום ולילה, הרי בני האדם מכפיפים עצמם לעקרונות אחרים: כלכליים, אופנתיים, חברתיים... הם עשויים לעבוד בלילה ולישון ביום, לאכול בלילה ולצום ביום, לבלות את היום ספונים במבנים עם פעילות פיסית ירודה ולהעצים את פעילותם עם רדת לילה.

הרפואה הסינית מחשיבה את כל הרעות החולות והמצוקות, פיסיות ונפשיות, כנובעות היישר מאורח חיים זה הנע בתוך דרכים סגורות ועקלקלות משל עצמו,  אינו ניזון עוד מהאלמנטים של הטבע כמו שאר העולם ולכן אחת דינו - להתייסר.

הצ'י גונג, הטאי צ'י ואמנויות הלחימה הסיניות תפקידם לשמש כמסגרת מתקנת של מציאות זו ולבנות גשר - שדה של תקשורת עם מה שנקרא "הדרך הטבעית" – הדרך המגלמת אורח חיים של שלמות, איזון וההרמוניה על פי טבענו האמיתי כחלק מהקיום כולו.

הצ'י גונג הנה הדרך הבסיסית ביותר, המגוונת והעשירה ביותר וללא ספק העתיקה ביותר. היא כוללת מאות אם לא אלפי תרגילים ושיטות עבודה האמורות לטפל בגוף ובנפש ולחברם עם "הדרך הטבעית" והפוטנציאל הגלום בה. צ'י גונג הנו שם כללי שהופיע רק במאה העשרים והוא משמש לתיאור כללי של כל הדיסציפלינות השונות האלה.


מאמרים על צ'י גונג

לחץ כדי לקרוא את כל הממרים


הגדרה כללית של צ’י וצ’י-גונג 

לפני שאנו מנסים להגדיר את המושגים “צ’י” ו”צ’י-גונג”, עלינו לזכור שעד כה לא נמצאה אף הגדרה מדעית אחת לאותו “צ’י”, המקובל על מתרגלי הצ’י-גונג והעוסקים ברפואה סינית. האופן בו אנשים מגדירים “צ’י” משתנה בהתאם לרקע שלהם וניסיונם האישי. יש החושבים ש”צ’י” הנה אנרגיה חשמלית. יש המאמינים שזוהי אנרגיה מגנטית ורבים אחרים מאמינים ש”צ’י” זה חום או סוג אחר של אנרגיה. בכל מקרה, כל מי שחקר בקפדנות את הרקע ההיסטורי של “צ’י” לא יסכים להגדיר זאת באף אחד מההגדרות הצרות הללו.
כך הדבר גם עם צ’י-גונג. לעיתים קרובות חושבים עליו בצורה מוגבלת למדי כסוג של תרגילים או מדיטציה היכולים לשפר את הבריאות. למעשה, טווח המשמעות של צ’י-גונג גדול הרבה יותר… 


"צ’י גונג" פירושו “לעבוד עם (לטפח את) הצ’י”.

זו האמנות והמיומנות הסינית העתיקה של להפוך להיות מודע לנוכחותה של אנרגיית חיים זו וללמוד כיצד להשפיע עליה.
כמו הביופידבק, צ’י גונג מלמד שליטה עצמית פסיכופיסית. התלמיד לומד להיות ער לתפקודים גופניים שבדך כלל הם בלתי רצוניים – לחץ דם, קצב הנשימה, אפילו זרימת הדם וחומרי המזון אל האיברים הפנימיים – ולומד להגיע לאיזון בריא יותר. אך שלא כמו ביופידבק, אין  צורך בשום מכשור טכני. צ’י גונג הוא אחד משיטות הריפוי העצמי היעילות והזולות בעולם. ההשקעה היחידה הנדרשת היא זמן, חצי שעה עד שעה כל יום. הרווחים של בריאות טובה יותר, חיות רבה יותר, וערנות שלווה אינם מאחרים לבוא.